tisdag 3 januari 2012
Gott nytt 2012
måndag 12 december 2011
Ny klocka.
lördag 10 december 2011
Har nått mitt idealviktsområde !!!
Första bilden är tagen på min 50 årsdag 15.03.2010. Då vägde jag 116 kg. Bilden till höger är tagen på Allsångsjubileum på Scandi 03.12. nu i år. Nu är vikten 92 kg, en minskning på 24 kg. Jag brukar tänka varje kg som en litersflaska läsk. Jag undrar hur långt jag idag skulle orka bära på två kassar med 12 litersflaskor vardera. Otroligt vad man har burit på.
Va e då min bantningsmetod? Jo, under min sommarvistelse i Finland hittade jag min gamla pipa från militärtiden 1980. Jag ville prova den och gillade att röka. Jag köpte senare en bättre pipa och jag röker kanske 2-3 ggr per dag, vissa dagar inte alls. Jag märkte att min aptit minskade, så jag passade på att börja äta mycket mindre portioner, fast oftare. Nattpizzor och sådant skippade jag oxo. Nu håller jag mig ifrån vitt bröd, pasta och pizzor. I övrigt känns det inte alls som om jag medvetet bantar. Kilorna rasar och piptobaken " Wild Mango" är jättegod ! Mitt mål är 88 kg. Mål och mål, men jag vill inte bli lättare än så iaf.
Armépipan från 1980
.
.
tisdag 15 november 2011
onsdag 2 november 2011
måndag 5 september 2011
torsdag 25 augusti 2011
måndag 15 augusti 2011
Laionz
Här är gänget i LAIONZ, som jag har haft fórmånen att spela tillsammans med.
Clas, Ove, Alf, Gerhard och Eddie.
.
Clas, Ove, Alf, Gerhard och Eddie.
.
söndag 14 augusti 2011
Blues Brothers
Killarna i bluesbandet BLUESBRAINS som jag har haft glädjen att spela med i sommar.
Från vänster: Gerhard, Ralf, Bo-Leo, Rune, Alf och Clas.
.
Från vänster: Gerhard, Ralf, Bo-Leo, Rune, Alf och Clas.
.
tisdag 9 augusti 2011
Drifting BMW
My son Ronnie's greatest hobby is to tune his BMW to float on asphalt. Crazy but a lovely kid. Very popular and expensive sport in Scandinavia now. But he have got some sponsors with the same disorders :-)
tisdag 26 juli 2011
söndag 24 juli 2011
torsdag 14 juli 2011
Min nya bästis
Mercedes Benz W201 190D 2.5
Mercedes II heter min Baby Mercedes. Den hittades på internet bara 20 km från där jag bor. Smutsig och vanskött stod den på gatan. Nya däck, ny bilstereo och bashögtalare var installerad. Efter en snabb titt under konstaterades att bilen inte är rostig. Konstigt eftersom bilen är 26 år gammal.Nästa överraskning var att motorn var i toppskick. Undertecknande av en bunt papper och bilen var min. Prissumman är så löjligt låg att man gör av med den på ett krogbesök på 4 personer. När jag körde hem märkte jag att hela vagnen var stadig. Stötdämpare etc i toppskick. Broder Johnny föreslog att vi byter bromsbelägg runtom och besiktar direkt. Ny olja och filter i motorn och avgastestet gav fina resultat.
Besiktningsman berömde skicket på bilen och det finns inte en anmärkning i hans protokoll. Nu har jag sommarbil i åtmistone 20 år framåt. Den har gått endast 380.000 km. Jag fixar ständigt alla små kosmetiska skavanker och bilen börjar närma sig nyskick.
Dieseln går så pass tyst att man hör fåglarnas sång igenom takluckan, när man glider runt i de svala och ljusa österbottniska sommarnätterna. När jag inte gled häromdagen visade hastighetsmätaren 153 km/h. Den lär ska toppa på 174 km/h.
Engine : | I 5 |
Engine Code : | 602.911 |
Fuel : | Diesel |
Fuel System : | Bosch |
Engine Alignment : | Longitudinal |
Drive : | RWD |
Displacement : | 2497 cm3 |
Bore x Stroke : | 87.0 x 84.0 mm |
Type : | 10 Valves |
Aspiration : | N/A |
Compression Ratio : | 22.0 |
Output : | 90 cv (66 kW) @ 4600 rpm |
Torque : | 154 Nm (113 lb.ft) @ 2800 rpm |
Gearbox : | 4 speed Manual |
Wheelbase : | 266.0 cm |
Length : | 442.0 cm |
Width : | 168.0 cm |
Height : | 139.0 cm |
Front Tyres : | 185/65 R15 |
Rear Tyres : | 185/65 R15 |
Kerb Weight : | 1200 kg |
Weight/Output Ratio : | 13.3 kg/cv |
Front Suspension : | - |
Rear Suspension : | - |
Top Speed : | 174 km/h (108 Mph) |
0 to 100 km/h : | 15.1 s |
0 to 400m (1/4 mile) : | - s |
0 to 1000m : | - s |
Fuel Consumption* : | -L / -L / -L / 7.1L (33 mpg) |
Range : | 774 km |
Fuel Tank : | 55 L |
Trunk : | 410 L |
CO2 emissions : | 165 g/Km |
lördag 14 maj 2011
Ba(ck)stu-Clas
Ja så var man installerad på torpet i Finland. Efter en riktig bekväm och strulfri resa på 32 timmar från Tenerife via Frankfurt och Tammerfors är jag nu genom Magistraten registrerad Korsholmare. Mina syskon och mor har helhjärtat hjälpt mig med flyttet till Fröbärs. Inte bara jag bor här. Blandannat Trent och Trine Trast har bosatt sig i en av gårdens holkar. Jag kommer att spendera sommaren här, men i höst, liksom fåglarna drar ja söderut och till Tenerife igen.
Vädret här har varit strålande och premiärbastu gick av stapeln i tisdags. Internet och digiTV finns naturligtvis nu insatt i den gamla stugan. Gammalt möter nytt. Det är som det skall vara.
.
lördag 9 april 2011
tisdag 5 april 2011
lördag 2 april 2011
Midsommar i Finland
Fick idag en otroligt stark längtan efter midsommaren i Finland. Som väl är, kommer jag att vara där i år.
.
.
fredag 1 april 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)