onsdag 13 januari 2010

Martin Kan

Martin Kantola heter en kompis i ljudbranschen. Han är uppväxt i Karperö bredvid min Farmor och Farfars hus. Jag var som liten ofta hos Farmor och såg Martin och hans lillebror susa upp och ner på ängar och diken på sina små cyklar. Vi hade för stor åldersskillnad för att hänga i hop, så det var först på mitten av 80-talet som vi började umgås i inspelning / mix och mastreringskretsar. Martin har senare varit min lärare i akustik och 5.1 ljudbearbetning.

Jag får ofta frågan om vad man skall använda för mikrofon vid röstinspelning. Själv använder jag en strömmatad rörmikrofon med guldpläterat vätskefyllt stormembran i guld.

Om du verkligen är seriös i anskaffningen av en bra mikrofon, rekommenderar jag Kantolas handgjorda NU-47.
Listpris på webben är 5.200 Euro.
Själv föredrar jag det krispiga ljudet i SWE 1, som är Bruce Swediens Signature Mic. Även den en Kantola skapelse.

Bruce jobbar med de allra största artisterna och använder Martins mickar.


Martins pappa, Kalervo, gav mig ett råd när jag var i tonåren och hade rockband i en källare på samma backe som Martins nuvarande musikstudio ligger. Han sa: Skydda dina öron pojk. Spela inte för högt och få tinnitus! - Ett råd som jag är mycket tacksam för idag och som jag forfarande lyder.

Inga kommentarer: