måndag 9 augusti 2010

Mikko

Mikko Rintanen, musiker från Vasa, har haft en brokig karriär, men hela tiden stått fast vid sitt kall: Musiken. Han är virituos på både tangentinstrument och stränginstrument. Med det menar jag att ha förmågan att traktera och klämma ut de bästa sounden ur instrumenten. Jag bifogar ett rätt så färskt klipp med Mikko från Youtube här nere. Videon är ett collage som inte egentligen synkkar med musiken, men "piisi oo ihan jees" Ie. musiken e helt klart okej!

Vi träffades ofta på musikaffären Unisound mittemot posthuset i Vasa i slutet på 70-talet. Mikko demonstrerade alltid med samma entusiasm de instrument som fanns där. Han kunde ju spela på dom alla. Han är den som i ett tidigt skede introducerade mig för synthesizergiganten YAMAHA DX-7. Vi stod båda med "munnen upp" när vi hörde elpianot och tubular bells från den nya algorithm tekniken och de 64 förinställda ljuden.

En eftermiddag kom ett bud ifrån Svenska Österbottens Ungdomsförbund att en orkester som skulle spela på bröllop i Sideby hade fått förhinder. Det fanns 12 timmar att skaffa ny orkester. Alla var band upptagna, så det blev ett hopplock av Mikko Rintanen/ Guitar and Keyboards. B-G Laxell/ 12 string guitar, harmonica och sång, Sören Lillkung/ Drums. Och undertecknad på bas och sång. Jag vet inte var vi fick tag i alla instrumenten och ljudanläggningen på så kort varsel. Men snart var i på väg dit i någon typ av minibuss. (Eventuellt en Ford Transit) Vi hade aldrig spelat tillsammans förut, och speciellt inte den typ av musik som var på G, men genomförde en musikalisk helkväll, som jag kommer ihåg tillochmed var riktigt underhållande och rolig för oss själva. Brudparet och gästerna var också nöjda :-)

Mikko är som artist väldigt orginell. Han har uppträtt med Kirka, Hector och hundratals andra stora namn i Finland. Han är cool, jag respekterar hans musikalitet och jag är glad att våra vägar har korsats. På videon är det han med långa håret vid syntarna. Han sjunger här också. Lyssna å Häpna !

Wikipedia



2 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig låt, kan bara inte låta bli att kommentera!! Inger Umeå

Clas sa...

Håller med Inger. Jag har bott och jobbat på Hanna Skolan och Radio Umeå. Gillar det rejäla och raka folket däruppe...Haa de bra !!!