onsdag 7 januari 2009

Aero Flight 311 (AY311)

DC-3'an som störtade i Kvevlax, Januari 3, 1961 hade denna beteckning. En underlig grej är att flygbolaget fortsatte med samma beteckning på sina senare plan. Senast på en Airbus-319 mellan Vasa och Hesa enda fram till år 2007. Normalt tas numreringen bort efter totalhaveri.

Jag har läst haverikommisionens utredning (länk nedan) och kommit fram till att nedslagsplatsen borde ligga på: 63"07'41.70 N - 21"50'16.55. Enligt Googel Earth. Med GPS är det ju lätt att hitta dit. Jag var själv på plats sju år efter olyckan som åtta åring och minns att det var både spännande och kusligt på samma gång. Det syntes då fortfarande i berget var de båda motorerna hade legat och brunnit. Man kunde också hitta metalldelar från kläder.

Beror på mänskligt misstag
De båda piloterna skötte sig i princip prickfritt rent flygmässigt och i radiokontakten med både Kronoby och Vasa, trots att de hade 1.65 - 2.00 promille alkohol i blodet vid obduktion. De var försenade till planet inför start, vilket gjorde att de satt och programmerade planet ännu vid take off. Sånt händer säkert fortfarande men innebär ingen fara för flighten i och för sig.
Men vad hade de att göra på så låg höjd!!!. Det fanns ingen anledning att flyga på 1.500 fot och lägre. ( lägre var inte ens tillåtet) Vet man med sig att man inte är nykter vore det i alla lägen klokast att ligga på 3000 och högre, vilket de kunde ha gjort utan vidare tillstånd den morgonen. De var beviljade fri höjd och var ensamma i rännan mellan Vasa och Kronoby.

Styrman satt vid radion och hörde inte alla anrop eftresom de sakta sjunkit ner till katastrofala 50 meters höjd över Kvevlax by. Detta antagligen på grund av att kapten satt och slumrade till. Radion hörs inte hur lågt som helst eftersom signalen strålas uppåt och i sidled. En annan sak är att Smedby inflygningsfyr och Björneborgs dito hade tilldelats SAMMA frekvens. Idioti! Björneborg störde säkert SEPPI en aning, men DC-3'an hade oavsett detta helt hyfsad kurs mot Karperöfjärdens sydspets innan den slog i backen. Nä, den låga höjden är främsta orsaken anser jag. Enligt utredningen skall en passagerare ha kommit in i cocpit just innan kraschen. Det tror jag det. Man går nog fram och frågar när man börjar se grantoppar i passagerarfönstret.

Jag har kört rutten med en DC-3 i min simulator. Med samma väder och förhållande. Ja även med samma datum. Jag flög dock nykter och på rätt höjd. Men det kändes litet egendomligt och historiskt ändå. Å andra sidan har jag brakat in i Twintowers med jetplan ... men det är en annan historia.

1 kommentar:

Raggmunk sa...

HEJ!
Du har en utmaning hos mig
Läs mer här
Du deltar om du vill.