torsdag 14 februari 2008

Hundar o ungar och hembryggt...

Jag firablade på en privat musikstudio med dansbandsproduktion i Österbotten i mitten av åttiotalet. 1989 fick jag ett samtal av min parhäst Charles Hemdahl som ägde studion. " Alf Robertson från Sverige är här och vill göra en skivinspelning.. Vad skall vi göra ?"- Ja vi skall väl ta emot honom och göra en platta, svarade jag. Vi säkrade finanserna på Bert Karlssons bolag Marianne och satte igång. Som producent för inspelningen måste jag säga att Alf är en mycket speciell sångare. Jag mickade honom typ nästan i strupen för att få fram det rätta dundret/väset. Alf sjunger på ett speciellt sätt som gör att tonträffning inte behövs. Han sjungtalar... nytt begrepp kanske.

Jag ringde Bert Karlsson flera gånger för att få klart om pressning och distribution, men just den tiden hade han bildat ett politiskt parti med Ian Waichtmeister och satt i Svenska riksdagen med avstängd mobil. Jag blev så stressad över att inte bli bemött så jag ringde Abbas boss, Stickan Anderson på Polar Music för att få en utgivning. Vi sysslar inte med Country musik sade Stig och hänvisade tillbaka till Skara Bert. Nåväl jag producerade plattan och fick slutligen distribution i Sverige på Bert Karlssons bolag på den tiden kallad SGA, Svenska Grammofon AB.

Alf och Bert kom inte överens om finansieringen på produktionen utan de kastade allt ansvar på mig. Så jag blev ägare och den som slutligen lanserade " Country Classics med Alf Robertsson " Distributionen kom ändå slutligen på Bert Karlssons bolag.

Det är en mycket speciell skiva som kommer att få samlarstatus i framtiden. En av låtarna är en duett med Alf och Marika Krook, musikalsångerska och filmstjärna från Österbotten.

Efter arbetet med sånginspelningen som kunde gå in på småtimmarna övernattade vi hemma hos mig i Singsby. Nattmacka och eftersnack blev det. Alf är en färgstark och humoristisk kille ( Ja det gäller väl de flesta Göteborgare) Han har alltid en dråplig historia i bakfickan och de går ner med en bägare eller sju.

När vi var på restaurang i Vasa körde personalen ut ett gäng från ett bord för att vi skulle få plats i stället och det stod hela tiden en kille med vikt duk över armen redo att ta beställning. Då var vi märkvärdiga. Småflickorna blev helt plötsligt intresserade av mig och ville göra sig in... ( på knagglig rixsvenska) hu lenge haaru liirat me Alf osv. Att småtjejjer alltid skall vara så imppade av musiker har jag aldrig snajat.

Vi hade några konserter i Österbotten också och jag minns att Alf, efter showen, satt i skogsbrynet bredvid parkeringen vid Rörgrund folkpark och delade ut sin adress i Stockholm till finniga tonårskillar i gummistövlar och Närpes Trä och Metall kepsar. Alf är ingen snobb. Han skriver vardagliga, gripande och ibland rent utmanande texter till kända country sånger eller till egen komposition. Han har misslyckats med sin dröm att sjunga in en duett med Dolly Parton. Men i övrigt måste man nog säga att han har varit framgångsrik.

Om du tar hela din CD samling ... Vad kan det vara. Vissa äger nog mer en 300 ex. Om du är extrem kanske du har 3000 Cd skivor. Det tar plats. Tänk att Alf Robertsson har sålt över 3,7 MILLIONER CD. Jag tycker det är litet ofattbart.

Alf har stadgat sig på äldre dar, skaffat fru och har fått barn. Han hade litet otur med att bli drabbad av en stroke för några år sedan. Men jag vet att Alf har haft ett rikt och omväxlande liv och det är något av en ära att ha fått bli en del i hans tillvaro.

Inga kommentarer: