onsdag 20 februari 2008

Min första studioinspelning

Hans Martin och hans kusin Maj-Britt Martin gjorde i forna dagar en inspelning kallad " Från Söderfjärden till Alaska" i Björn Shaumans musikstudio i Jungsund. Deras keyboardstudiomusiker Stig Snickars och Kjell Lolax var förhindrade att arbeta i den takt som behövdes för att projektet skulle framskrida. På något sätt hade de blivit tipsade om att ringa mig.- Jag heter Maj-Britt och gör en skiva med kusin Hasse...Kan du komma till studion och spela in litet synt åt oss? Jag var ju intreserad av musik och hade experimenterat till det yttersta på min mini moog som jag fick att låta rätt fet fast det bara gick att få ljud ur en tangent i taget och så hade jag jobbat en hel sommar i farsans kylfirma för att få i hop till en Le Logan stråkmaskin. Jag kände mig rätt så kunnig...men liksom en riktig inspelning i studio.
Jag svarade ja, men sa att då får ni skjutsa mig. Jag var ju bara en tonåring utan transportmedel. Sagt och gjort jag blev upphämtad till studion och Björn " Nalle" spelade upp en låt jag skulle komppa till. Det var en låt som Hasse hade skrivit. Som tur var lär jag mig låtar på några sekunder och kom med ett fill förslag som nästan knäckte producenten. Han sa att det var det bästa syntljud och fill ide' han någonsin hört. Nu låter kanske dethär som skryt, men fråga Nalle Shauman om mitt lilla syntfill och han får fortfarnde något lyriskt i blicken. Memories från Cats skulle ha stråkar. Jag körde direkt ur minnet och arrangerade faktiskt samtidigt som inbandningen skedde. Vi har en sång som heter " Han är min sång och min glädje" som Kjell Lolax skall lägga piano på.....men kan du göra ett försök? Jag hade aldrig i mitt liv spelat piano men sa ju...javisst... Jag hade ju flyt nu ! Min mor hade spelat den låten på dragspel hemma när jag var liten, så jag hade mina aningar om hur låten går. ... Bandet går! Även nu efter några genomlyssningar, klämde jag in äkta akustiskt piano på första tagning till " There goes my only temptation" som den heter i original. Nalle var nöjd, men jag ville ta 2 tagningar till att klippa från...Vet inte om han klippte något alls senare. Det blev några låtar till och hela natten gick åt...på några minuter tyckte jag.
Maj- Britt ringde ytterligare några år senare när de hade kört fast i Charles Hemdahls Studio i Sundom. Då ryckte jag ut igen och efter det så vill Maippi att jag gör hennes inspelningar. Det blev dessutom så att jag stannade kvar i flera år i Sundom och producerade närmare 60 inspelningar med artister och band från både Finland och Sverige. Man brukar säga att man halkar in i olika samanhang på ett bananskal. Jag har halkat in i musikstudiobranshen på Maj-Britt !
Hasse har jag också hjälpt musikaliskt genom åren och på senare tid har jag varit hans webbdesigner.

Inga kommentarer: