tisdag 10 juni 2008

Flyg å Far ...

Skall berätta litet om mitt flygande i Microsoft Flight Simulator. Jag började redan 1990 med FS och har byggt upp en anseenlig mängd attribut och tillägg till plattformen. Nu senast idag kopplade jag i hop FS med Google Earth och kunde flyga på låg höjd och såg platser så som de faktiskt ser ut. Här nedan ett smakprov på vilken skillnad det är mellan grafiken i FS och via Google Earth.(klicka på alla foton för större bild)


...............Centrum av Vasa, Finland


Jag flyger ofta i ett specialdesignat Cessna plan, men här nedan ser du vad som möter mig i cocpit på en Airbus-320. Jag kom i kontakt med en flygkapten från Norge som flyger SAS. Vi diskuterade nödlandning på dessa stora plan och han sade att han tror att jag kan ta ner ett sådant plan i en nödsituation i verkligheten. Han inviterade mig att flyga med honom vart som helst i världen. Då passade jag på och bjöd honom med på en session i min simulator. Han har accepterat och kommer i höst att sitta med när jag flyger denna A-320 som du ser bilder på här nere.


Jag använder 2 skärmar och 5 inputs när jag flyger. In-data kommer via Keyboard, Joystick, Datamus, Vibration feedback Ratt och Fotpedaler.

Min lilla cocpit .........Inatt skall jag flyga in en doktor till Åre från Vasa i ett PC-12 plan.

Inga kommentarer: