tisdag 7 oktober 2008

Dansband


Christer Sjögren och hans 280 SE Cabriolet

Jag hade något av en dansbandsstämpel på mig under 80-talet då jag producerade mest skivor. Visst hade jag en fallenhet för det soundet eftersom jag tidigt började lyssna på Flamingokvintetten och The Shadows. En favorit senare blev Tonix och speciellt då sångaren Göran Lindberg. Han är fortfarande i mitt tycke den bästa manliga dansbandsrösten
( numera i Matz Bladhs ). På den kvinnliga sidan är nog Lotta (Pedersen) Engberg drottning. Christer då ? - Visst både Sjögren och Borsh är bra, men ...

Hur ska det låta då? Ja till exempel Torgny Söderbergs låt
" Genom Vatten Och Eld " har i Anders Engbergs arrangemang fått det rätta suget. Väl balanserat blås, stadig bas och så Lottas glada stämma. Den är inspelad på Nordic Sound Lab Studios i Skara, Sverige 1989. Ett år innan jag jobbade där med Roxie orkester från Vörå-Maxmo.


Lotta Engberg LYSSNA......-----... Göran Lindberg LYSSNA

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Genom vatten och eld" med Lotta & Anders Engbergs orkester är från 1989, inte 1998.

Anonym sa...

Stämmer ... slarvigt av mig. 1998 bodde jag på Tenerife