tisdag 22 september 2009

Ekon jag mött ...

Delay är det engelska ordet för fördröjning. Denna effekt används ofta i musikindustrin. Ljudsignalen tappas in i en apparat och kommer ut därifrån efter den tid man själv bestämmer. Ett eko helt enkelt.


Eko nummer 1 ett MELOS inköptes av Nisse Gustavsson och Henkka Berg i en musikaffär där nuvarande Citymarket i Vasa finns. Vilket lyft för orkestern Black Mustang att ha eko på sången. Vi kopplade in den på ett Hagström PA 80 fyrkanals monosystem. Motorn började med tiden gå ojämt så det lät falskt om sången. Den matades med en special tapekassett med en bandslinga utan ändor. Jag kopplade den senare till en elorgel, men det lät inte så bra i det sammanhanget heller. Vintage stämpel


Eko nummer 2 köptes in av orkestern Opus, när de slutade spela. Det var ett Binson Echorec 2, med en förfinad teknik. Man slapp skaffa band åt den för den spelade in på en metallplatta. Istället nöttes tonhuvudena ner på dethär systemet och ett skrapande ljud uppstod. Det var också andra fel i den, så ibland fick nån gå fram mitt i en låt och sparka till hela boxen för att få ut nåt eko. Jag vill minnas att den såldes vidare för en billig peng till orkestern Nox i Jungsund. Kände Hank Marvin i The Shadows använde samma under en tid !


Eko nummer 3 heter Roland Space Echo RE 201. Som bäddat för bandtrassel, men det fungerade förvånansvärt bra. När man riggade grejjerna från en orkesterbuss på -20 grader in i en danslokal på + 25, så blev det kondens i tapelådan, så ibland fick man vädra ekot före användning. Jag köpte privat in denna när orkestern Noise upphörde. Jag använde den på många pubspelningar. Det fina med denhär modellen är att den också har en inbyggd fjäder som ger ett reverb att mixa in.

Eko nummer 4 blev Yamaha REV-7. Nu var det sluttrasslat me band. Här e allt digitalt. Programmerbar och med equalisering dessutom. Denna har jag bandat de flesta albumen igenom i min österbottniska produktion. Vi kilade stadigt i många år på Marec Studios i Sundom. Kultmusikvideon Julgröt, bär kraftiga spår av REV-7


Eko nummer 5 heter Roland SD 1000. Jag köpte denna i Helsingfors på förslag av Lasse Rosin, som är dansbandet Vikingarnas hovmixare i Stockholm. Han har kört otaliga låtar med Christer Sjögren genom SD 1000. Och jag har kört otaliga solister, bla Charles Plogman och Patrick Linman igenom densamma. Den såldes till Livets Ords församling i Åbo när jag flyttade till Florida.


Eko nummer 6 heter PSP 84 Ett fenomenalt reverb o delay som jag använder på inspelningar i dag. Ett såkallat VST plugin och finns altså inte i verkligheten utan bara inne i PC'n.

1 kommentar:

Emil sa...

Hej, forlått jeg skriver på et gammelt indlæg, men jeg har selv en Melos bånd ekko maskine men mangler bånd til den - ved du hvor man kan få fat i dem? Har du nogle?

Hilsen Emil fra Danmark!