torsdag 3 april 2008

Lavatanssit

Jag har mest spelat dansmusik i svenska delarna av Finland, men det hände även att man fick spelning inne i finskbygden. Med orklestern Sound hade vi delad spelning med Bogart i början på 80-talet. Det var i Jurvan nuorisoseuran talo. Bogart hade jag en platta av hemma i Smedsby. Och de uppträdde faktiskt i K-affären i Smedsby mittemot hotell Vallonia en dag. Jag och dootern gick dit på konsert. Jag vet inte om hon minns tillfället, men jag kommer ihåg att medlemmarna i bandet var superstajlade och väldigt inom ring 3. Leadsångaren Ressu Redford var småflickornas favorit och de skrek och tjutade vid glassdisken som världens beatlesfans. Jag fick en pratstund med Reddie i orkesterbåset i Jurva och det visade sig att han var en riktigt reko typ. Han kunde till och med svenska. Jag kommer dessutom ihåg att ett par i ett mörkt hörn av dansgolvet "gjorde barn"samtidigt som de dansade. Det går tufft till på danserna i Finland. Gissa vem som var ordningsman vid biljettluckan !!! Jo, Juha Mieto skidkungen, iklädd den Jussipaita han har lanserat i många år till den yttre världen

Ressu Redford ................................Juha Mieto

Inga kommentarer: