fredag 27 juni 2008

Gunga Fett


Många frågar om jag som musiker har några förebilder. Naturligtvis, de är rätt många. Några viktiga förebilder för mig har varit
Quincy Jones, Stevie Wonder, Benny Andersson, samt grupperna Mezzoforte och Toto. Den som jag ändå vill lyfta fram är Michael Ruff. Han har alltid skrivit tilltalande musik och nu efter att ha blivit kristen har hans musik blivit gladare. Han bor med sin familj med 5 barn på Hawaii. Just nu Sverige-aktuell igen. Dit återvänder han ofta till sin musikerkompisar Nils Landgren, Per Lindvall mfl.

Nedan ett smakprov på Mikes musik från en livespelning i Köpenhamn med Straitjackets.
I dethär exemplet vill jag få fram hur otroligt grymt sväng de lyckas skapa. Det är inte bara tight spelat utan det just svänger. Sparka av dig skorna så åker vi ...
Michael Ruff, Joey Heradia, Marco Mendoza & Renato Neto.

Förresten inget fel på Jill Jonson heller ...

Mikes Hemsida
Video på YouTube

2 kommentarer:

Tommy sa...

Vow! Nu blir jag glad! Michael with friends (+Straitjacket med Mendoza på baasin) är ståpäls. Vid två tillfällen har jag upplevt Ruff live på Fashing. Nå't alldeles in i hästen brilliant. Lindvall på baterierna.....Straitjacket kallas allmänt för världens bästa coverband. Morning Sun är bara en i raden, finns fler superba låtar på just FEELS GOOD! Svängig helg Clasin!

Clas sa...

Så sant så...Jag skall gå in på Tube och suga åt mig litet Mezzoforte clips. Men jag borde pausa från datorn...har bloggat fett me inlägg idag + gjort en musikvideo Pust!