onsdag 18 juni 2008

I dag vill jag hylla min skruvmejsel

Redan 1886 började Bahco Group AB tillverka sågar under varumärket "fisk och krok". År 1888 uppfanns rörtången och 1892 skiftnyckeln av en av företagets grundare, JP Johansson. Idag producerar företaget ett brett sortiment av handverktyg. Min pappa hade kylfirma och köpte verktyg av hög standard. När han dog köpte jag in hans arsenal av hållbara kvalitetsverktyg. Otaliga är de kryssmesjlar som tappat formen vid hårdare tag, som om de vore gjorda av smör. Kolla mejseln på bilden. Den köpte farsan antagligen någonstans mellan åren 1980 -1985. Jag har använt den både i professionellt och för hemmabruk i säkert mer än 25 år och den är som ny i spetsen ännu. Skaftet är något slitet, men den har varit med om tuffa tag. Fortfarande fullt grepp. Jippiii JP!

Förkromad och helhärdad klinga i vanadium extra stål med svartoxiderad spets. Spetsen uppfyller DIN 5260 och ISO 8764-2. 8830 och 8840. Kostar ungefär 15 euro.

Inga kommentarer: