tisdag 14 april 2009

Finn två fel



Kompisen Jan-Peter Pada hittade ett flygfoto i askan efter skolbranden i Karperö, Korsholm och skickade ner till mig häromsistens. Det är en vy över den plats där man tillbringade största delen av sin ungdomstid.

I skolan som bränts upp under övervakning, lärde man sig livets teori + satt och spexade för flickorna på rasterna.

I ungdomslokalen, som brann ner överrskande, blev det livets praktik, med första förälskelsen, första ölen och första cigaretterna och danskurser + skrev spex och revyer för byn och grannbyarna. Lokalen blev också övningsplats för mina orkestrar på 70-80 talet. Hedersuppdrag: Bingokontrollant.

I paviljongen, som också har haft småbränder och ofog, spelade jag upp till dans i olika orkestrar och invid badades varje sommar, ibland flera turer om dagen. Simbyxorna hängde ständigt på cykelstyret. Härifrån rodde vi också ut till Alholmen för att campa i tält och lyssna på The Shadows. Senare jobbade jag en sommar som vaktmästare där.

Vid kiosken, som tyvärr är ute ur bild i vänster hörn, satt man på söndagarna och summerade kvällen innan, som mestadels tilldrog sig på någon dansplats i Österbotten. Glassen hette då Midi och var gjord av choklad och körbärsbitar. Den såldes av den ständige allt i allon Bo-Håkan mera känd som ponkken.

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Betongvessorna är också putsväck!/ Ove

Clas sa...

Ja och jag vet vem som mejade ner dom :)