måndag 27 april 2009

Flow with the spirit

Man e inte torr bakom öronen som musiker om man inte har spelat på Björntassen i Vörå. Så brukade vi österbottninska musiker säga i forna dagar. Estraden var så liten där, att alla musiker i princip stod och satt inne i trumsettet.

Man är inte torr bakom öronen på Hammondorgel om man inte har backat up en predikant i en sydstatskyrka i USA, skulle jag vilja påstå. När jag inte var på flygskolan i Florida, så spelade jag i ett 15 manna band i en kyrka som heter New Life Christian Felloship, Titusville FL.

När pastorn började predika ville han ha mig kvar på orgel och piano för att backa upp predikan. Jag hade redan i Finland lärt mig hur man gör, men det var mer avancerat ändå i USA. Det gäller att ha en massa groovy ackord i bakfickan och sedan öppna sig för den helige ande så flyter allting på som det skall. När vi efter ett år måste bryta upp och flytta tillbaka till Finland, grät pastorn en skvätt för han hade vant sig med mig vid sin sida under mötena.

Här ett exempel på hur det kan låta. Dra ner volumen en aning. Rätt så högljutt i klippet !!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

He,he! Nå så hett gick det väl inte riktigt till heller!
Larry var ju mildare av sej, kan man säga...
Frugan.

Clas sa...

Kunde hetta till ibland, men inte såhär länge. Mest var det undervisande predikningar med liggande ackord