onsdag 16 juli 2008

Brev från fbr. Mogäl i Bancouver


Högerklicka på bilden och välj: öppna i nytt fönster,
så kan du se detaljerna medan du läser brevet.
Eller se denna PowerPointare

Hej

Det är onsdag så jag eldar i den lilla spisen på vinden. Det är ju onödigt att elda upp hela lägenheten för bara två personer. Var igår morse uppe hos Beng-Haa och köpte tre dunkar bäverhojt för på fredag fyller min tama skunk Eilört år. Jag har redan dekorerat för kalaset med litet ballonger. Vi måste ha festen ute för Eilört börjar ruinera och stinka fett redan efter en halv dunk.

Rivjärns-Matilda var här i går och hjälpte mig att dra vattenledningar. En drog vi till mellanvinden, en till den större vedapenan och slutligen ville jag ha en ledning till bakhörnet där jag kyler av gröten i den röda kastrullen. Man vill ju ha bekvämlighetslyx. Jag har monterat sluttampen i ett rör ifall det skulle börja rinna till när jag inte är hemma. Vi har inte lyckats få upp något tryck i systemet. Jag tog köksstolen och satte mig på sidan av cistern för att klura ut varför det inte finns något vatten i slangarna. Men jag knäckte det inte. En dag kommer det av sig själv, hoppas jag.

Lönnsirapsfirman går inte så bra. Eilört står registrerad som VD, och nu håller han på med att han skall ha likvid o dividend. Han har blivit så krävande på sistone. Kolla bara på hans läderdivan som ska vara monterad fram på Bjuikken ( fyrhjulingen). Där ligger han å stajlar när vi är ute på byn. Jag tycker det var onödigt att satsa på en firmaskylt gjord på en reklambyrå. Det där kunde Rivjärns-Matilda ha textat ovanför dörren med en tuschpenna istället. Dessutom är telefonnumret fel. Jag tycker firmanamnet också blev helt fel: Rönnlöv & Lönnröv. Vi har inte sålt en enda burk. Men mycket lönnved fick vi ju i stället. Vi fryser int ... brukar vi skämtsamt svara när folk undrar hur vi har det.

En silverbäver har gnagat sönder elstolpen så elledningen försvinner spårlöst i luften. Ja, jag vet inte hur detgår till. Men jag har dragit en ny vit skarvsladdsledning från transformatorn. Det blev 14 st skarvsladdar och det gnager på huhållskassan. Men vad gör man. Måste ju ladda iPodden och se på Äntligen Hemma. De har så bra renoveringstips. Jag måste få monterat nån typ av airkåndis till sommarn. Nu måste jag manuellt riva ut och in hörnplankan på annexet... Jobbigt när man inte har någon stege utan måste hasa sig upp på det röda röret.

Jag spikade upp en stubbe åt hackspettarna i " lillbjörken " med nya hammaren från ÄSCH ( Ärliga Svennes Centrala Handelsbod ) och så fick storskorstenen sig en batalj med lite älgfett. Jag smetade bara halva. Det är ju en dag i morgon också. Nä nu får jag sluta för denna gång. Jag tror jag skall hugga litet ved idag och så skall ju gröten kokas o kylas.

Bernon

Inga kommentarer: