fredag 28 december 2007

Hobby skall man ha

Mitt flygcert från Florida
Jag arbetar ju inom musiken. Många som jobbar med annat har musiken och att lyssna på som hobby o avkoppling. Jag kan ju inte koppla av med musik när jag har det runt öronen på jobbet jämt o ständigt. Har sökt en hobby men är för lat för idrott. Nja..Startade en kariär som ishockeyspelare redan i 9 års ålder...fick pucken i ögat första matchen och skippade hocky direkt. Prövade utför på skidor i Lapuabacken som 12 åring... nerför i 60 knyck på raka knän och armarna ut.. som ett dalande kors såg jag ut. Kunde inte bromsa i slutändan utan åkte med huvet före in i ett staket med järnskakning som följd. Skippade även de planerna. På 90 talet fick jag tag i en enkel flygsimulator på min Amiga dator. Fick blodad tand och började flyga simulatorer på fullt alvar. 1995 kom en Vasa Cowboy ( Jörn Blomqvist ) och rekommenderade mig att träffa en kompis till honom som är riktig pilot. Han tog mig på en flygtur runt Vasa skärgård och resten är historia. Jag tog mitt egna riktiga flygcertifikat i Florida 1997. Har oxo läst teori för finskt flyg i Kauhajoen yliopisto med gott betyg fast det var första gången jag har studerat på högre nivå på ren finska. I Florida blev det ju ren engelska så jag fick alldrig läsa till pilot på ett för mig bekvämt språk. Å andra sidan får jag med tilläggsstudier flyga över hela jorden. Jag har tränat på att nödlanda de flesta typer av plan, så jag flyger rätt säker som passagerare mellan Finland o Spanien nu.

Ett Tips! Det finns en chans på miljonen att en bomb finns ombord på ett flygplan. Att två bomber skulle finnas ombord på ett plan är nästan obefintligt. -Så ha alltid med en bomb när du är ute o flyger.


Inga kommentarer: