fredag 28 december 2007

Tattoo or not to do


Jag är en vän av smycken. Det hör antagligen till en designers intressen. En granne ( Alf Lithen ) som flyttade till Stockholm från Singsby på 60-talet kom som typ 20-åring på besök till vår familj en jul och hade ett silverarmband på sig. Jag kunde inte släppa blicken från det. Det såg så fint ut.. inte själva armbandet direkt, utan att det satt på hans arm fast han var kille o allt. Alla märkte min besatthet av detta fina och Alf frågade mig: Vill du ha det?...Jag trodde jag skulle döööööö. Fick armbandet som var 3 länkar för stort men växte in i det för det bar jag i flera år. Jag var nog enda killen i skolan med armband på den tiden i Singsby lågstadie. Tatuering har jag varit mer tveksam till. Det är ju sailors och Harley Davidsonare som har dessa. Men jag blev bekant med en tatuerare genom jobbet och jag hade faktiskt designat en tatuering utifall att om...Vi slog till. Min design är ett Mercedes-Benz märke omgivet av pilotvingar med två artsiststjärnor i en ring toppat med mitt namn och födelseår. Visst är stjärnan en symbol för ett bilmärke, men för mig som designer har det även representerat en enkel och smart beskrivning av gudomen: Fadern, sonen och den helige ande. Jag har tatuerat det över mitt calmettevaccineringsärr. Ingen frågade mig som barn om jag ville ha ett fult ärr på armen .. de kunde ha satt sprutan i ändalykten i stället. Nu är i allafall ärret täckt med en fin design i vitt och svart

3 kommentarer:

Lill Chali sa...

Väldigt fin Design på tatueringen, och smart gjort att du fick övertäkt ditt ärr ! har själv lite intressen för smycken och sånt , planerar att laga min första piercing under januari månad, och senare när jag har ålder skaffa mig en riktig tatuering !
/Anton Plogman

Clas sa...

Hej Anton ! å Gott Nytt år ... Hälsa fajjan !

Lill Chali sa...

Tack desamma :),