söndag 18 juli 2010

Den lilla ryska flickan


Jag var en gång för sisådär 20 år sedan till Ryssland som chaufför och videofilmare för en hjälpsändning med förnödenheter till St Petersburg. Min dåvarande fru var också med och predikanten Henry Holmberg ifrån Vaggeryd, Sverige. Jag skulle filma mötet i en församling, då ögonen hela tiden bara föll på en liten flicka, som satt med sin mor på femte bänkraden. Jag grabbade tag i en tolk efter mötet och gick fram till dessa båda och började samspråka. Det visade sig att den lilla flickan hade fått välja på att besöka den årligt återkomande cirkusen eller gå till kyrkan. Hon hade valt kyrkan framför cirkusen. Hon har något fel i nacken och kan inte röra på huvudet i sidled. Hon hade också svårt att få ihop ekonomin till sin skolning. På något sätt fick jag en beröring i hjärtat där på platsen och bad om deras namn och postadress. Senare hemma sände jag både pengar och saker åt henne under en tid. Jag vet attdet kom fram, för efter ett tag fick jag detta fina foto, där hon har klätt sig fin, av henne på posten. Det kan hända att jag hjälpte henne med skolgången, fast jag vet inte då breven var skrivna på krånglig ryska. Tolkarna i Vasa var osäkra på vad det stod. När jag senare flyttade till USA kom det hela av sig. Ibland tänker jag på henne. Hon är ju vuxen nu, men va gör hon.. Har hon det bra ?!?!?!

3 kommentarer:

Unknown sa...

En vacker dag står hon framför din dörr...

Clas sa...

Tack Masse !

Clas sa...

Tänk att jag tror du har fullständigt rätt !