måndag 19 juli 2010

Musikanten Gerd

Det är väldigt sällan man möter på musikanter med absolut gehör. Gerd är en sådan person. Problemet är att hon gillar tonarten Ciss. Ett bökigt sätt å placera händerna på ett piano, men hon har rätt. Temperamentet, som vi pianostämmare kallar det, låter bäst just här.

Vi möttes i Sionförsamlingen i Vasa 1990. Gerd var musikansvarig mm, och jag kom in som ett blåbär och fick världens bästa lovsångsmentor at the time. Hon inte bara spelade som en ängel. Hon sprudlade av glädje och öppnade nog massor med portar i mitt stängda liv. Hon hade förmågan att förmedla Guds glädje och lärde mig hur man guidar in en församling människor i lovsång och tillbedjan. Något som jag hade stor glädje och nytta av som lovsångsmusiker i Florida några år senare.

Gerd Ebegård är en äkta Norrlänning och det passade nog oss båda när vi utförde flera CD projekt tillsammans i min musikstudio i Vasa. He va lätt ti kåmm övreens ! Idag är hon bosatt i Huskvarna, med en mycket, duktig ljudtekniker som har gjort massor med högkvalitativa inspelningar med kända artister i Sverige.
Hon har gett ut många egna album genom åren, varav jag har några stycken i min samling.

Märkväl att jag skrev musikant, inte musiker på första raden. Det är en stor skillnad

Inga kommentarer: