lördag 24 juli 2010

Finska sidan


Anssi looking as great as his battery

Många tror att jag har har varit isolerad som svensktalande Vasabo från finska musikvärlden med min finlandssvenska dansbandsstämpel i pannan. Jag har tagit del i många seminarium om finländska musiken överlag i olika finska städer. Jag har deltagit i Euroviisut för Finland 1994 och andra sammanhang som Midnight Sun Contest och träffat många finska musiker och arrangörer, Jatta Sallinens platta som jag producerade 1989, hade mest finska musiker ombord på projektet och såldes via finskt skivbolag i Helsingfors. Jag har mixat finska band live. Jag har översatt låtar från finska låtskrivare mm. Faktiskt så har jag undervisat grunder i MIDI-teknik på finska också. Näin se on, puhun ja hallitsen tätä toista kotimaista jonkun verran :-)

En finskproducerad låt som jag tycker är "huippu" är denna med Kirka ..Anna Käsi ..
Välarrangerad med Anssi Olavi Nykänen som trummar på denna välmixade låt och som också trummade på mitt melodifestivalbidrag i Tammerfors.. Vi träffades på Doo Bop Club i Vasa när jag var hem senast. En riktigt duktig musiker... Lyssna på trummisen :-) På finska brukar vi säga. Viimeisen Päälle!

Inga kommentarer: