måndag 5 juli 2010

Malla och dom

Ett antal år sedan behövde Silja Line (båtlinjen mellan Sverige och Finland) en ljudansvarig och jag åkte dit på arbetsintervju. Som vanligt var jag igen överkvalificerad. Det är farligt att ha egen firma och att vara fullt uppdaterad i sin branch. Jag märkte att de ville ha någon litet mindre utbildad som de kunde forma och basa över.

En del av mitt arbetsprov bestod i att sköta ljudet på högsta däck med svenska rock och bluesmannen Mats 'Malla' Ronander & Band. Riggade mickar halva dagen och körde så de "rykte" på natten. Malla var skitnöjd med soundet. Vi körde riktig fullt ös. Så kom de överordnade och sade att det är för högt ljud. Det var det inte alls. Däremot var det tunggung och en himla stämning. Silja hade en kampanj som hette " Rock The Boat" Jag såg till att det rockade. Ronander och jag var helt överens om att vi gjorde rätt för pengarna.

Jag väntade på en uppläxning nästa dag, men fick istället uppdraget att mixa ljudet för deras nästa stora satsning " latino & samba kryssning ". Mickade upp för 15 musiker och trumset. Fick 10 minuter innan starten reda på att jag dessutom skulle sköta ljuset. Tack Tack!

Det var en tuff helg på båten, men kul för mig eftersom jag trivs bakom ljudbordet.

Nedan en videosnutt med Mats Ronander, Eva Dahlgren, Tomas Ledin, Micke Rickfors och Sanne Salomonsen som Mats var gift med en tid. Jag har personligen träffat alla dessa utom Sanne. Många vet inte att Mats var medlem i ABBA som gitarrist på deras turneer. En bra blues munspelare är han oxo... Denhär låten körde vi när jag vägrade går ner i ljudvolym. Att alla ska blanda sig i ... Bah !


Inga kommentarer: