fredag 11 januari 2008

Skrämmande datautveckling


Jag har ju berättat tidigare i bloggen om hur jag blev lurad av frugan att telefonen var stulen. Jag har ännu inte haft tid att tänka ut en god elakartad plan för att slå tillbaka, men kom idag på att jag faktiskt lurade henne rätt ordentligt år 2000 när vi tillfälligt bodde i Umeå. Vi hade snabbt bredband där tack vare att vi bodde inom Umeå Universitets turbobredbands nät.....( På den tiden ) Ja det var ju faktiskt nåt nytt att inte behöva ha modem som lät: bbbbbiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....kåååååååhgghrrrrghgrrrghghgrrrghghågrrråghhgååårrråghågrhgrrågrrhgå. Och kostade per minut. Vi fick vara uppkopplade dygnet runt och trafiken var redan då supersnabb. Jag förstod vikten av detta och tillbringade all möjlig tid på nätet. Jag lärde mig surfa, maila, och annat..men framför allt lärde jag mig att koda och designa hemsidor. Så jag gjorde en egen hemsida som jag utvecklade om och om igen så fort jag hade lärt mig något nytt... Frugan var ju in nu och då och kollade vad jag hade ådstadkommit. Hon tyckte att jag tillbringade en rätt så ansenlig tid framför datorn och frågade om jag inte håller på med något skumt. ....Nä jag gör ju bara hemsidan svarade jag oförstående... Då kom jag på att jag skall luras... Jag satte in en liten bild på en playboy logo-kanin på hemsidan med undertexten.."Klicka inte här" Hon kunde ju naturkigtvis inte låta bli att klicka på den...(fnisss). Vad händer jo då öppnades en bild på min favorit musikgrupp TOTO från Californien...Ja inte hela bilden för jag hade förstört den i nedre delen som det ser ut när en dator låser sig. Dessutom kom ett popup-fönster ( liknande det jag har uppe på inlägget) som sa:
Om du inte kompilierar med rätt interfejs inom 2 minuter kommer högst troligen hårdskivan på din dator EWinem-865834876-23794-73487SE att utraderas !

Det tog ett par dagar innan hon upptäckte länken...Jag gick ju och väntade o väntade...men en kväll fick jag napp....RAMASKRIIIII !!! från datorrummet.. Jag har inte gjort någonting sade den väna och och höll sig för huvudet. Svår stund.. Jag håller med :)

Dagens Loft: Muhammed Ali Ploåt - Lasse Eriksson

Inga kommentarer: